zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De drie tips die uw toegevoegde waarde direct verhogen!

Door: Wout Plevier,   10-01-2013,   10:40 uur
 

Uit onderzoek blijkt dat 91% van de managers op dit moment niet precies weet, welke koers men dient te varen, hoe men teams kan empoweren en effectief kan sturen met processen.

De Hamvraag is: welke toegevoegde waarde levert u werkelijk aan uw organisatie? In dit artikel leert u wat de drie essentiële tips zijn om uw toegevoegde waarde direct te vergroten.

De uitdaging: praat er met uw MT team over en degene die de beste oplossing levert en hier plaatst, beloon ik met een empowerment workshop van 1 uur. Alle deelnemers ontvangen mijn app om 3 - 6 keer sneller te lezen. Het enige wat u hoeft te doen: een reactie achter te laten waarin u vertelt wat u concreet doet om de toegevoegde waarde te vergroten!


Definitie: "Toegevoegde waarde per werknemer is het door de onderneming opgewekte inkomen". Dit kan enerzijds duiden op hoge kapitaalintensiteit door automatisering toe te passen. Anderzijds en voor dit artikel meer interessant is of er in uw onderneming hoog gekwalificeerd personeel werkzaam is die met hun talenten een werkelijke toegevoegde waarde leveren aan de organisatie.



Mijn naam is Wout Plevier en om maar gelijk met mijn toegevoegde waarde te beginnen. Ik help managers en ondernemers om sneller hun doelstellingen te bereiken. Men wint bij mij aan (effectivi)tijd door krachtige technieken op gebied van leiderschap, breintechnieken, time management, snelleren en snellezen aan te leren.

Uit recent onderzoek onder managers komen een aantal resultaten naar voren die verbazingwekkend zijn: zo weet 91% procent van de managers niet precies welke koers men vaart en hoe men teams en individuen kan empoweren het beste uit zich zelf te halen en de effectiviteit te verhogen. Ruim zeventig procent van de werknemers zijn niet tevreden met hun huidige baan en blijven toch hierin werkzaam. De hoogste tijd om hier eens iets aan te doen.

Hoe kunt u als manager uw toegevoegde waarde verhogen? Ik geef u drie tips die u alvast op weg helpen.

1. Werk met hartstocht en plezier en inspireer anderen hetzelfde te doen
Uw brein zal drie x zo effectief werken, uw energie zal hoger zijn, u wordt een inspirator voor de omgeving en de productiviteit gaat omhoog.

Hoe vindt u uw hartstocht? Onderzoek waar u veel energie van krijgt en richt u op dit gebied waar u volledig JA op kunt zeggen. Klinkt simpel toch?

Waarom doen dan zo weinig mensen dit? Ze hebben het te druk met urgent zijn, ze denken te veel en handelen te weinig, houden liever vast aan veiligheid dan volgen van hun dromen. Daarnaast zijn veel mensen slecht in beheersen van hun eigen staat/ gevoel. Er zijn drie zaken die bepalend zijn voor hoe u zich voelt: Focus, Frequente vraagstelling en Fysiologie.

Veelal laten mensen externe zaken bepalend zijn voor hoe men zich voelt. Men trekt zich ook zaken persoonlijk aan die helemaal niets te maken hebben met hen als persoon. Men legt de focus verkeerd. Legt u de focus op hetgeen dat negatief is, dan zal uw brein dit alleen maar laten toenemen. Waar u op focust wordt letterlijk groter!

Ook de vragen die u zichzelf stelt zijn bepalend voor uw humeur. Stelt u zichzelf negatieve vragen dan zal het brein op zoek gaan naar negatieve antwoorden. Nu investeren de meeste mensen 90% in stellen van negatieve vragen: Wat is er misgegaan? Wat is het probleem? Wie heeft het veroorzaakt? Investeer uw tijd daarom in stellen van positieve vragen: wat is de situatie? wie heeft de beste competenties om dit op te lossen?

Tenslotte is ook onze fysiologie van invloed. Wilt u zich belabberd voelen? Laat uw schouders hangen, kijk met een starre blik rond en laat uw mondhoeken zakken. Het komt helemaal goed met uw slechte humeur! Zorg dus voor een ontspannen en krachtige houding en gezichtsexpressie en geef uw brein het signaal dat het goed kan komen met uw humeur!

Wilt u met meer hartstocht door het leven wandelen en anderen stimuleren om dit ook te doen, vraag u dan 3 zaken af:

• Doe ik de dingen die ik doe nu met plezier of dien ik iets te veranderen?
• Is mijn focus, frequente vraagstelling en fysiologie positief en krachtig en kan ik anderen helpen dit inzicht te krijgen!

2.  Bepaal duidelijk uw koers en ontwikkel mensen om u heen
Het RAS (reticulair activering systeem) in ons brein wordt enkel geprikkeld om zaken in de wereld waar te nemen, als er doelen en actief vragen worden gesteld.

Vaak is de koers te algemeen of wordt deze niet nageleefd of weet niemand wat de koers nu precies is of springt men op en neer tussen verschillende visies: productinnovatie, operationele excellentie en klantfocus.

Bepaal waar u op af wilt koersen en maak uw omgeving deelgenoot van dit proces. Bepaal vervolgens welke stappen nodig zijn om daar te komen. Streeft u operational excellentie, customer pampering of product/ dienstinnovatie na. Deze strategische keuze bepaalt namelijk uw koers en cultuur die u wilt creeeren. De meeste bedrijven willen alles. Mijn advies: doe 1 ding, schrap al het andere en focus elke dag om dit te bereiken. Werk dan stap voor stap naar een cultuur waarin mensen dit gaan uitstralen en in gedrag aan elkaar en klanten consequent in elke uitingsvorm laten zien.

Werk dan vanuit de visie aan stapsgewijs ontwikkelen van uw mensen. Coach eerst het individu, coach daarna het team en ontwikkel een gedragsprotocol, controleer vervolgens op afspraken en ga vandaaruit over tot klantgericht werken. Veel organisatie doen alles door elkaar en bereiken daardoor in 93% van de gevallen hun doelstellingen niet!

Wilt u meer structuur aanbrengen in uw koersbepaling en stapsgewijs de waarde van uzelf, uw team en uw organisatie vergroten? Beantwoord dan de volgende vragen:

• Is de koers duidelijk voor mij en mijn omgeving of dient hier actie op ondernomen te worden?
• Streef ik stapsgewijs ontwikkeling van mijn team na of dien ik hier iets in te veranderen?

3. Breng in kaart wat uw toegevoegde waard is!
Als ik mensen de vraag stel of ze zichzelf zien als talent, dan zal 80% hier niet met een volmondig JA! op antwoorden. Op de vraag of men toegevoegde waarde levert, zal een groot gedeelte met ja reageren. Maar is dit nu werkelijk zo? Of zijn er mogelijkheden om uzelf te verbeteren volgens het CANI principe: consistent en never ending improvement.

Ook is het voor een organisatie van groot belang als meer mensen inzicht hebben in aanwezige talenten en hier ook actief gebruik van kunnen gaan maken. De tendens van nu: er wordt veel gestuurd op resultaat. Maar dan zal men de medewerkers toch vaak moeten stimuleren en ook leren hoe men dit kan doen. Leren om te ontdekken hoe men toegevoegde waarde kan vergroten door inzet van talent. Wauw, wat zou er dan ontstaan.

Wilt u uw toegevoegde waarde beter leren kennen, beantwoordt dan de volgende vragen:

• Welke toegevoegde waarde lever ik aan mijn omgeving?
• Is voor mij duidelijk wat mijn collega’s als mijn toegevoegde waarde zien of dien ik hier navraag op doen?
• Wordt er binnen mijn team gepraat over verhoging van toegevoegde waarde door gebruik van onderlinge talenten of dien ik de discussie een keer op gang te brengen?

Ik ben benieuwd naar uw toegevoegde waarde. Deel het eens met mij en de lezers. Laten we eens kijken of we gezamenlijk de toegevoegde waarde van elkaar kunnen verhogen! 

Ik heb dan een cadeautje voor u klaar staan om uw toegevoegde waarde direct te ontwikkelen.

 
 Doorsturen    21 reacties

 
 
poll
Hoe groot is het bewustzijn over uw toegevoegde waarde op dit moment bij uzelf en uw collega\\\\\\\\\\\\\\\'s?
 
20%
40%
60%
80%
100%
 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ellen  |   | 
14-01-2013
 | 
09:46 uur
Ik ben altijd bezig met punt 1. Zo loop ik geregeld rond op de werkvloer en ik zal altijd naar de medewerkers lachen. Zelfs al zou ik zelf niet (al te) vrolijk zijn. Ik weet dat als ik lach, de mensen ook eerder zullen lachen, en dat dit algeheel motiverend werkt. En ik heb zelf plezier in mijn werk.
Met punt 2 wil ik me meer bezig houden. Als middenmanager zou ik eigenlijk al een visie en koers vanuit het hogere management moeten zien. Ik zie die niet (of ik begrijp het niet). Als ik het niet zie, zien de medewerkers het ook niet en kan ik het niet overbrengen. Ik wil daarom zelf een visie opstellen, die uiteindelijk aansluit bij de wensen van het hogere management en die de medewerkers ook zien en snappen. En waar de medewerkers ook achter staan en een duidelijke bijdrage aan kunnen leveren.
Punt 3 is lastig. Ik ben bezig met een cursus in coachend leidinggeven. Ik verwacht daar wel de nodige terugkoppeling die mij in ieder geval kan helpen met punt 3. En dan niet alleen met mijn toegevoegde waarde, maar ook met het zien en erkennen van de toegevoegde waarde van alle medewerkers.
Natuurlijk is dit niet volledig. En ben ik met geen van de punten klaar. Dat zal ook nooit gebeuren. En dat besef houdt in dat ik altijd bezig ben met verbetering van mezelf en mijn omgeving.
Joan De Winne  |   | 
14-01-2013
 | 
21:24 uur
Interessante bijdrage en oh zo waar. Zelf probeer ik een positief realistische uitstraling te geven en mezelf en mijn medewerkers oplossingsrichting te laten denken.
Frank Veldhof  |   | 
14-01-2013
 | 
21:29 uur
Dag Wout,

Wat een goed artikel!

Zo voeg ik waarde toe:
Begin bij het 'waarom' en behandel dan het 'hoe' en 'wat'. Een belangrijke les van Simon Sinek om onderscheid te maken tussen succesvol en gewoon goed. Daarnaast betekenis toevoegen aan een ander. Voor elkaar betekenen is de hoogste waarde die je kunt toevoegen. Tot slot: behandel de ander zoals hij behandeld wil worden. Dat legt een basis onder duurzame samenwerking!

Groet, Frank
Vicky  |   | 
14-01-2013
 | 
21:34 uur
Ik vind dit een super artikel. Zelf worstel ik momenteel met het feit dat naar mijn gevoel en perceptie althans er geen visie meer uitstraalt in mijn organisatie. Hierdoor ben ik mezelf al een tijdje onbewust deze vragen aan het stellen, maar dit artikel giet mijn gedachten als het ware in een bruikbare vorm.
Punt 1: volledig mee akkoord en zo voor de hand liggend, maar toch ook zo vaak vergeten. Als aandachtspunt vind ik hier vooral dat het wel authentiek moet blijven. Als je niet akkoord bent met bepaalde zaken of een tegenslag tegenkomt, dan moet het mogelijk zijn om daar open over te communiceren. Als we dat op een opbouwende manier kunnen doen, dan zie ik geen enkele reden om het niet te doen. Voor mij persoonlijk levert het respect op als iemand zich op die manier kan openstellen. Werknemers worden namelijk niet graag voorgelogen. Dus als iets niet goed komt, kan je vooral het positieve benadrukken zonder te liegen over een aantal onaangename aspecten van de zaak.
Punt 2: ook hier kan ik me volledig vinden in de veelgemaakte fout: alles willen. Ik moet zelf ook elke dag vechten tegen die drang. Dit jaar is eigenlijk het eerste jaar dat ik er in geslaagd ben om heel rationeel de pro's en contra's van die verschillende aspecten tegen elkaar af te wegen en in te zetten op dat aspect dat het meest slaagkansen heeft. Ik vind het dan ook nu voor de eerste keer gemakkelijk om mijn visie concreet naar doelstellingen te vertalen en mijn medewerkers op die manier gerichter te kunnen aansturen. Ik merk ook aan de reacties dat dat zeer geapprecieerd wordt.
Puntje 3 vind ik vooral dat ik er in slaag om ondanks de meer gefocusde aanpak er toch het globaal plaatje niet door te verliezen. De werkwijze past nog steeds in de grote idealistische visie en mijn motivatie en enthousiasme waarmee ik dat kan brengen, wordt me nog steeds in dank afgenomen. Alleen veroorzaakt de gefocusde aanpak deze keer een meerwaarde die direct voelbaar is in plaats van een sensibilisering die pas na verloop van tijd zijn vruchten afwerpt. Naast het uitvoeren van de langetermijnvisie, heb ik het gevoel om nu ook de kortetermijnvisie hierop afgestemd te hebben. Al worstel ik net als Ellen met de onderzekerheid of deze visie wel helemaal klopt binnen deze van de organisatie. Als meerwaarde zie ik hier echter ook een rol om van dichter bij de werkvloer waar het uiteindelijk gebeurt, ook een invloed te kunnen uitoefenen op wat er op hoger managementniveau wordt beslist.
Gerarad Waal  |   | 
15-01-2013
 | 
05:58 uur
Denk dat wat in dit artikel staat inderdaad het moeilijkste is om te bepalen. Wie ben ik en wat beteken ik nu voor mijn omgeving.


Hier ben ik dan ook druk mee bezig om dit voor mezelf in kaart te brengen.
Jeannette  |   | 
15-01-2013
 | 
08:54 uur
Bij een groot international bedrijf heb ik diverse banen gehad die aansloten bij mijn interesse maar die ik door een negatieve focus op de minder leuke taken en omstandigheden voor mezelf heb ''verpest''. Vier jaar geleden heb ik een rigoreuze beslissing genomen, ik ben duidelijker gaan communiceren over mijn talenten, heb taken op me genomen die ik echt leuk vind en energie geven en binnen de mogelijkheden probeer ik deze uit te breiden. Ik communiceer met mijn manager duidelijker wat, en waarom ik deze taken wens en zet dat in overleg in mijn jaarplan. Omdat ik deze taken met plezier en passie doe bemerk ik dat ook mijn omgeving mijn talent herkent en deze werkzaamheden vanzelf mijn kant op komen. Minder leuke taken doe ik met een glimlach en bij de koffie automaat sta ik bewust rechtop en lach naar mezelf als ik een ''zware'' dag heb.
Als divers team hebben we allemaal onze kwaliteiten en door diverse team activiteiten zoals MBTI en I-OPT hebben we meer inzicht in elkaars profiel, sterke en zwakke kanten waardoor we als team goed weten bij wie we kunnen zijn bij specifieke vraagstukken. Elk jaar bepalen we met het team jaar doelstellingen die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen waardoor we als afdeling en persoon ontwikkelen en waarde toevoegen. De manager heeft in dit geheel een cruciale rol, met een duidelijk persoonlijk jaarplan zowel zakelijk als persoonlijk kan de manager feedback geven die opbouwend en stimulerend is. Kortom, persoonlijke attitude en de wens om te je passie om te zetten in werk gerelateerde taken, een manager die ruimte geeft voor deze ontwikkeling en deze actief ondersteund door feedback en projecten die aansluiten bij talent geeft een ideale combinatie en plezier in het werk.
Nancy  |   | 
15-01-2013
 | 
14:49 uur
Mijn toegevoegde waarde zit hem in het betrekken, motiveren, waarderen en 'zien' van anderen. Groet 's morgens iedereen van hoog tot laag met een vriendelijk en enthousiast ''Goedemorgen'', bedank de schoonmakers als ze je kamer verlaten, laat de kantinemedewerkers weten dat de lunch weer lekker was en grijp elke gelegenheid aan om aan collega's op de vloer toelichting te geven op beslissingen of beleid als ze vraagtekens hebben. Vertel (tot waar mogelijk) waar het management mee bezig is en waarom. Door medewerkers te waarderen en te betrekken komen ze met bruikbare, slimme ideeën.
Mijn team (en het individu) coach ik door de kaders aan te geven en de verantwoordelijkheid bij hen neer te leggen; ik wil graag geïnformeerd worden over voortgang en problemen, maar niet zonder dat ze ook 1-2 mogelijke oplossingen aandragen waarbij ik hen vraag welke zij zouden kiezen. Niet omdat ik het niet weet of zelf niet kan beslissen, maar omdat ik hen wil stimuleren zelf na te denken en beslissingen te nemen. In het begin zoeken ze vaak nog bevestiging en feedback, maar naarmate ze weten wat belangrijk is voor de afdeling en het bedrijf worden ze steeds zelfstandiger, tot het moment dat je als manager jezelf (bijna) overbodig hebt gemaakt....dan wordt het tijd voor een nieuwe baan en begin ik weer van voren af aan!
Durf los te laten en geloof ik je eigen kracht!
Wout  |   | 
15-01-2013
 | 
15:09 uur
Hoi mensen,


Dank je wel voor de heel goede reacties. Je toegevoegde waarde en dan ook de werkelijk toegevoegde waarde van jezelf herkennen en toepassen kan best pittig zijn. Je kunt zelf wel vinden dat je waarde toevoegt maar vind je omgeving dat ook.

Uitgangspunt, mijn inziens, is dat je de visie van het bedrijf goed bekijkt en dan je eigen visie erlangs zet en kijkt of het ten eerste ''past''. Soms horen medewerkers en bedrijven gewoon niet bij elkaar. We kunnen ons natuurlijk altijd aanpassen maar het wordt dan nooit optimaal.

Ideaal gesproken zoek je een organisatie die in lijn loopt met jouw gedachtegoed en waarden. Je talenten die in lijn lopen met de visie van de organisatie kun je dan gaan communiceren en verder benutten.

Je ontwikkelpunten kun je dan of ontwikkelen of besluiten het gewoon door iemand die er beter in is te laten aanpakken, het te compenseren of ervan te leren.

Uitgangspunt is dus je identiteit en diepe drijfveren. Wat drijft je elke dag! Vandaaruit welke waarden dien je daarvoor na te streven.

Het fijnste is om waarden na te streven waar je naar toe beweegt: bv eigen verantwoordelijkheid, open communicatie, integriteit, humor, samenwerking en dit om te zetten in concrete gedragingen die je elke dag kunt laten zien. Zeker als ze in lijn liggen met de waarden van de organisatie zal dit een toegevoegde waarde opleveren.

Veel mensen streven echter gemixte waarden of tegengestelde waarden na waar ze van weg willen bewegen. Authoriteit, dominantie etc. of juist geen keuze maken. Ook dit wordt in gedrag duidelijk zichtbaar en vermindert meestal je toegevoegde waarde.

Toegevoegde waarde betekent voor mij dus voornamelijk dat je het altijd reflecteert aan de omgeving. Je toegevoegde waarde accelereert als het in lijn ligt met je persoonlijke waarden (towardsvalues) en je talenten.

Vraag: welke waarden dien je dus meer na te streven waar je naar toe wilt bewegen? Welke talent wil je meer aan je omgeving laten zien. Just do it en evalueer het resultaat.

Kom maar op met de reacties: mijn moving toward value is vandaag metname ''beweging'' genereren.
Theo  |   | 
19-01-2013
 | 
22:43 uur
Bij het lezen van dit artikel moest ik denken aan de 7 (of eigenlijk 8) gewoontes van goed en inspirerend leidinggeven. Het begint inderdaad met plezier. Door te lachen en vriendelijk te zijn naar je werknemers vergroot je ook hun plezier en bereik je veel meer. Goed dat je daar aandacht aan hebt geschonken!
Sabine Verschelde  |   | 
21-01-2013
 | 
10:50 uur
Inderdaad een goed artikel. Handig samengevat in 3 tips.
Ik werk resultaatgericht en probeer daarvoor mijn talenten en die van mijn collega's optimaal in te zetten. Dit in combinatie met constructief taalgebruik en positieve attitude. Inzicht in je eigen talenten leert ook dat diezelfde talenten valkuilen zijn. Ik moet erop letten dat niet iedereen zo gefocust kan werken. Anders kelder je je eigen toegevoegde waarde.
Anita Vork  |   | 
21-01-2013
 | 
12:47 uur
wil graag deze discussie volgen
Gerda van Limburg  |   | 
22-01-2013
 | 
09:40 uur
Dag Wout,
Interessant artikel en heel herkenbaar!
Ikzelf voeg vanuit mijn eigen bedrijf waarde toe door management (en medewerkers) te leren het beste uit zichzelf en hun medewerkers te halen! Sluit dus heel mooi aan op wat jij hierboven schrijft.
Mijn credo: manage met aandacht, verantwoordelijkheid en resultaat! Heb oprechte aandacht voor en contact met medewerkers, weet wie ze zijn en wat ze waard zijn, en laat ze dit weten en voelen. Zet ze op de juiste wijze in, ontwikkel ze gericht en laat ze hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Inzicht in je eigen waarde en in dat van je medewerkers, en jezelf en je medewerkers op de juiste wijze inzetten, leidt, bewezen, tot hogere bedrijfsresultaten, naast minder ziekteverzuim, verloop, functioneringsproblemen, etc.

Ik gebruik, naast mijn eigen toegevoegde waarde als persoon (veelal zichtbaar als omschreven in punt 1 hierboven), een heel mooi instrument om iemands toegevoegde waarde te meten vanuit z'n innerlijke natuur. Ofwel, zoals Wout aangeeft bij punt 3: wat zou het mooi zijn als mensen inzicht krijgen in hun aanwezige talent en dit meer actief gaan inzetten. Dit is exact wat mijn begeleiding beoogt. Het instrument geeft inzicht in je talent en/of dat van je medewerkers (en het gaat nog verder dan inzicht in je talent alleen) aan de hand waarvan we samen kijken hoe dit het beste in te zetten en verder te ontwikkelen!


Wiebe Zijlstra  |   | 
22-01-2013
 | 
10:24 uur
Wat een mierzoet commentaar. Dat zeg ik ook niet als manager maar als ondernemer. Voor manager ben ik niet in de wieg gelegd, dus werken in ons bedrijf alleen partners, die ook ondernemer zijn.
Bewust zijn van je toegevoegde waarde is dan een overlevingsfactor. Of beter gezegd, dat je (potentiele) klant zich bewust is van jouw toegevoegde waarde.
Ik kan dan ook wewinig met deze tips. Het komt me teveel over als een trukendoos. Tussen de regels door lees ik wel dat je gebruik moet maken van je sterkten maar tegelijkertijd is evident, dat ik ook moet werken aan mijn zwakten. Dan heb je dus geen focus en verminder je je toegevoegde waarde.
Robert-jan  |   | 
22-01-2013
 | 
11:02 uur
Sinds ik eind 2012 na meer dan 20 jaar ben gestopt bij mijn laatste werkgever ben ik bezig met een zoektocht naar wat ik kan, wat ik wil en waar ik veel energie van krijg. Wat kan ik betekenen voor mijn omgeving en voor mijn eventuele nieuwe werkgever / collega's e/o toekomstige werknemers ? Dit artikel geeft aanvullend stof tot nadenken . . .
Wout  |   | 
22-01-2013
 | 
11:54 uur
Mooie reacties weer.

Mijn mening is dat toegevoegde waarde overal geldt. Maakt niet uit of je eigen ondernemer, directeur/ manager /medewerker in dienst bent of zzper. Zo kun je toegevoegde waarde leveren in talent aanwenden, kennis beschikbaar stellen, of creatief productinnovaties/ dienstinnovaties leveren waar de markt op zit te wachten.

Hoe meer waarde men zal toekennen aan jou als persoon, de dienst, het product dat je bedrijf levert, hoe meer de waarde in geld zal toenemen, hoe meer mensen je diensten willen afnemen, hoe meer hulp er aan je gevraagd al worden, hoe meer je gevraagd zal worden als spreker et cetera.

Wout  |   | 
22-01-2013
 | 
11:56 uur
Beste Wiebe, dit lijkt niet concreet maar het kan het wel worden. Veel ondernemers vragen zich in deze markt af hoe ze klanten kunnen winnen, deals kunnen binnenhalen, de omzet uit bestaande klanten nog meer kunnen vergroten, nieuwe leads kunnen omzetten naar klanten, de interesse van mensen kunnen wekken om producten en diensten van jouw bedrijf te gaan bekijken. Op al die zaken is de essentie: voeg je werkelijk waarde voor hen toe.

Als de omgeving je toegevoegde waarde echter niet ziet, zal men er ook geen tijd en geld in willen investeren. Dit bepaalt geldelijk gezien ook meestal de hoogte van je waarde. Anders gezegd: het bepaalt de hoogte van je salaris, de hoogte je tarieven die je kunt vragen voor leveren van een product of dienst.

Natuurlijk drukken we niet alles uit in geld. Er zijn meer componenten die de toegevoegde waarde kunnen uitdrukken. Maar je bent een ondernemer met partners en geldstromen zeggen dan vooral iets over je huidige toegevoegde waarde. Jim Rohn zegt daarover: you get paid by bringing added value to the marketplace. En die marktplaats loopt op van verdienen van 5 euro per uur tot 80 miljoen per jaar (hoogste salaris verdient in 2012). Dus de vraag is zou je 2, 3, 4 of zelfs 10 keer zo veel kunnen verdienen als je nu doet. Het antwoord is ja! Waar hangt dit vanaf: je toegevoegde waarde en of je deze zichtbaar kunt maken in de maatschappij.

Wat is mijn inziens het startpunt: je talent en passie/ enthousiasme, verzin daar een product/ dienst voor waar de omgeving werkelijk op wacht omdat het direct toegevoegde waarde oplevert, vindt dan binnen jouw branche/ markt een niche waarmee je je onderscheid van je omgeving, focus dan op uitvoeren van 1 ding (de meeste ondernemers doen te veel en willen te veel), empower en inspireer dan je omgeving om mee te helpen dit zichtbaar te maken, kijk dan goed naar de talenten en laat anderen in je team (of systemen of derden) je zwakten ondervangen, blijf je daarin ontwikkelen en doe het dan, Door continue te evalueren wat gaat goed en wat kan beter, blijf je dan persoonlijk ontwikkelen en monitoor elke week je visie en strategie: zitten we nog op de goede weg of dien ik bij te schakelen. Waar hebben meeste ondernemers het meeste moeite mee: vinden van hun niche, nieuwe klanten vinden, meer bezoekers naar hen toe trekken, de werkelijke conversie naar sales maken.

Vraag om over na te denken: wat dien je aan waarde te gaan toevoegen om je omzet te verdrie- verviervoudigen?
Wout  |   | 
22-01-2013
 | 
11:58 uur
Ten slotte nog ter informatie: donderdag 31 januari maak ik bekend wie een uur empowersessie voor zijn team of omgeving ontvangt.
Wout  |   | 
22-01-2013
 | 
12:12 uur
Nog 1 ding: hoe vergroot je elke dag je waarde. Door te evalueren en daarop je gedrag weer aan te passen. Geen trucjes, voornamelijk heel hard werken. Niet zoals de meeste mensen aan hun WERK werken maar aan zichzelf! Je eigen talenten, je eigen valkuilen, je eigen belemmeringen, je eigen voortstuwende krachten onder de loep nemen, evalueren en gedrag de goede richting op vertonen.

1) leer van je eigen ervaringen. Kijk terug wat ging afgelopen jaar goed, wat ging fout. Wat heb ik er van geleerd. Wat ga ik dit jaar anders doen. Visie is: de externe omstandigheden kun je vaak niet beinvloeden. ''That is the wind blowing'' dus verander en verbeter jezelf ten goede. Verhoog daarmee jouw toegevoegde waarde.

Leer van anderen: wat wordt er je geadviseerd door familie / vrienden. Kijk naar bedrijven/ mensen met wie het niet goed gaat. Wat doen ze fout. Waar leveren ze geen toegevoegde waarde. Leer van mensen/ bedrijven die het goed doen. Wat doen ze goed? Wat is hun strategie en leer ervan en bepaal dan je eigen strategie.

Overigens dit kost tijd en de meeste mensen hebben ''geen tijd''. Mijn advies: plan 20% denktijd in om zaken te overdenken, te evalueren, te bestuderen, te onderzoeken en zet dan massieve stappen vooruit!
Wiebe Zijlstra  |   | 
22-01-2013
 | 
12:49 uur
Hallo Wout

We zijn een adviesbureau en verkopen dus gebakken lucht. De kunst hierbij is dus om prospects de perceptie te geven, dat dit voor hun toegevoegde waarde heeft.
Ook de niche, die we gevonden hebben is iets heel vaags. Organisaties die op zoek zijn naar een superpragmatische eigenwijze adviseur. Daar zijn we redelijk succesvol mee want klanten melden zich aan zonder dat we aan acquisitie doen. Onze tarieven liggen hierbij hoger dan van vergelijkbare bureaus.
Ik verdien genoeg dus ik hoef niet meer te verdienen. Ik vind andere dingen nu belangrijker en daar richt ik mijn werk op in. Slechts 'een dag niet geleerd is een dag niet geleefd' is een kernwaarde voor de continuiteit van het bedrijf.
Kortom het gaat niet om hard te werken aan je toegevoegde waarde maar vooral om het werken aan de perceptie van toegevoegde waarde.
H.W.A.  |   | 
22-01-2013
 | 
20:20 uur
Beste Wout,
3 maal goed zou ik zeggen!
Juist als je denkt dat je het meeste wel onder de knie hebt komt er nog een bonus in de staart van je artikel. Het in kaart brengen was een zeer waardevol item! Dat doet overigens niets af aan de eerste twee tips. Als laatste en dat is bonus 3, het idee om een app weg te geven in ruil voor een reactie. Goed gevonden. Proficiat!
Wout  |   | 
6-02-2013
 | 
14:50 uur
Mooie reacties mensen. Door ziekte van mijn vrouw een paar dagen verlaat.

Zoals beloofd: Het uur empowerment voor je team gaat naar Vicky! Je mag me benaderen via info@innerspective.nl, ik neem dan contact met je op!

Voor de overigen mijn app De Leesprofessor! De link naar de leesprofessor:
iphone/ ipad: https://itunes.apple.com/us/app/de-leesprofessor/id577386246?mt=8

voor android:

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.fantazm.speedread&hl=nl

Heb je een interessant dilemma? Ik geef je in een kort gesprek direct advies wat je kunt doen met een gedegen onderbouwing! Op naar het volgende artikel!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10